EKOREPORTER – warsztaty dziennikarstwa obywatelskiego

Projekt „Eko Reporter”, skierowany był do uczniów szkół gimnazjalnych, zlokalizowanych w małych miejscowościach województwa małopolskiego.

W ramach projektu przeprowadziliśmy cykl 10 dwuczęściowych, interaktywnych warsztatów, dzięki którym uczniowie mieli okazję nie tylko poznać walory przyrodnicze swojego regionu, ale też zgłębić tajniki dziennikarstwa obywatelskiego, opisującego ważne problemy ekologiczne i promującego postawę pro środowiskową.

Interaktywne zajęcia „z piórem i kamerą” pogłębiające wiedzę o regionie i perspektywach zmian pokażą gimnazjalistom możliwości oddziaływania na innych członków społeczeństwa, zarówno ich rówieśników, jak i rodziców, nauczycieli, sąsiadów.

Podczas pierwszej części uczestnicy poznali podstawowe zasady ochrony przyrody oraz pogłębili swoją wiedzę o walorach przyrodniczych Małopolski a szczególnie swoich okolic. Poznali zasady pisania artykułów o tematyce społeczno-ekologicznej, metody wyszukiwania informacji oraz techniki prowadzenia wywiadów, dzięki którym ich artykuły zostały wzbogacone o indywidualne opinie mieszkańców na poruszane tematy. Podczas zajęć uczniowie przygotowywali się do napisania artykułów, które zostały opublikowane w gazetce, która została wydana na zakończenie projektu. Następnie uczniowie wraz z prowadzącymi wyszli z kamerą w teren i przeprowadzali wywiady z przedstawicielami lokalnej społeczności na temat nurtujących ich tematów poruszanych w warsztatach.

Oddajmy głos młodemu pokoleniu!

„Zbyt rzadko oddajemy głos najmłodszemu pokoleniu, a jeszcze rzadziej słuchamy, co jego przedstawiciele mają nam do powiedzenia. Oczekujemy, że „gdy przyjdzie na to czas” będą potrafili wykazać się odpowiedzialnością społeczną, sami nauczą się podejmować decyzje i bronić swoich racji. Zamiast kształtować poczucie, że ich poglądy są dla nas ważne, pozwalamy, by nie zostały nawet zwerbalizowane.

Projekt „Eko Reporter” miał na celu rozbudzenie w młodzieży gimnazjalnej zainteresowania najbliższym otoczeniem, skłonienie do refleksji nad miejscem młodego człowieka w społeczeństwie, a także, co chyba najbardziej istotne, pokazanie mu, że jego zdanie jest dla dorosłych ważne. Podczas warsztatów pomagamy w poszukiwaniu tematów do działań reporterskich, nakłaniamy do refleksji oraz zadawania pytań. Dajemy narzędzia, niezbędne dla dalszego poszukiwania środków wyrazu. Zachęcamy do działania, dokonywania wyborów i oceniania wydarzeń oraz zjawisk. W ten sposób pokazujemy, że odpowiedzialność za to, co dzieje się w naszym otoczeniu, spoczywa na każdym z nas, niezależnie od wieku. Uczymy też, że bierność nie jest rozwiązaniem.

Młodzi ludzie lubią i potrafią się organizować, jeśli obrany przez nich cel wart jest wysiłku, dlatego naszym głównym zadaniem jest wskazanie tego celu i wspomaganie radą oraz dzielenie się doświadczeniem w zakresie ekologii, oraz doskonalenia warsztatu dziennikarskiego. Jeśli uda nam się nakłonić uczniów do poszukiwania własnych tematów, dostrzegania tego, co w ich otoczeniu pozytywne oraz tego, co wymaga zmiany, będziemy mogli powiedzieć, że odnieśliśmy sukces. Reszta stanie się już poza naszym udziałem”. 

Kinga Szumilas, Agencja Interaktywna Kinkajou